الشيخ محمد آصف المحسني
391
انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)
نمىخواهند به طرف معصيت بروند ، كسى مىآيد به آنان مىگويد : برويد در سينما يا در سايتها فلمهاى مبتذل و نيمه عريان را تماشا كنيد ، هيچ گناهى هم ندارد ! اگر گناهى داشت من به گردن مىگيرم ، نگاه كردن به فلم نيمه عريان گناهى ندارد ، خدا انسان را از عمل قمار ، از خوردن شراب نجات دهد . با سخنان بيهوده و دروغ ، جوانان را به فحشا و منكرات تشويق مىكنند . در حالىكه هيچكسى نمىتواند گناه كسى ديگر را بر دوش بگيرد ، هركس گناه خود را متحمل مىشود . در قيامت كسى نمىتواند گناه ديگرى را بر دوش بگيرد ؛ زيرا اولًا ، در قيامت تمام مردم به فكر خود هستند ، حتى از فرزندان خود نيز بيزاراند ، ثانياً ، قانون قيامت چنين چيزى را قبول نمىكند ، خدا نمىخواهد بار كسى بدوش ديگران باشد ، در قيامت هركس بار گناهش را به دوش مىكشد . هرانسان در قبال عمل خود مسئوليت دارد ، در قيامت هيچكس به جرم كسى ديگر مجازات نمىشود . قانون روز قيامت سنت خدا براين جارى شده است كه هركس در برابر عمل خودش مسئول باشد . در قيامت اعمال كسانى ديگر از انسان سؤال نمىشود ، حتى اگر پدرش يا فرزندش هم باشد ! « كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ » « 1 » هركس در گرو اعمال خود است . هوش كنيد فريب شياطين را نخوريد ، چه شياطين انسى باشند و چه شياطين جنى ، مگر ممكن است گناه كسى ديگر را انسان بهگردن بگيرد . در روز قيامت پدر از پسر فرار مىكند و پسر از پدر ، برادر از خواهر و خواهر از برادر ، دختر از مادر و مادر از
--> ( 1 ) - مدثر / آيه 38